دستور پخت

مرغ شکم پر لاوانگی شمال ایران

مرغ شکم پر لاوانگی شمال ایران

شاید کلمه “لاوانگی” در غذاهای آذربایجان زیاد شنیده شود، اما من قصد دارم همه چیز را در مورد نوعی لونگی شمال ایران برای شما بگویم. اینکه لاوانگی هم به ایران و هم به آذربایجان راه پیدا کرده شاید به این دلیل است که ایران از طریق شهر زیبای آستارا با آذربایجان هم مرز است.

مرغ لاوانگی آذربایجان با سینه مرغ یا مرغ کامل که با پیاز، گردو، کشمش و آلو پر می شود درست می شود. اما آستارا لاوانگی حاوی ترکیبات کمی متفاوت است. لاوانگی آستارا با مرغ کامل پر شده با گردوی له شده، رب مزه، ملاس انار، گوجه فرنگی، زرشک و پیاز کاراملی درست می شود. دو لاوانگی شبیه به هم هستند اما مسلماً از نظر طعم متفاوت هستند.

مواد لاوانگی مرغ شکم پر

مرغ شکم پر لاوانگی معمولاً برای مناسبت های خاص درست می شود یا در مجالس بزرگ و مهمانی های خانوادگی سرو می شود. طعم لاوانگی تا حدودی ترش و شیرین است و از ملاس انار و رب انار به دست می آید.

ملاس انار نیز عامل طعم ترش و شیرین لاوانگی است و در سوپرمارکت های خارج از ایران از مواد رایج آن نیست. میوه انار بسته به آب و هوایی که در ایران می روید می تواند شیرین یا ترش باشد. به همین دلیل است که ملاس انار ساخته شده از انار تازه می تواند از ترش (قهوه ای تیره) تا شیرین (قهوه ای روشن) متفاوت باشد، زیرا از قسمت شمالی کشور به سمت آب و هوای گرم تر در جنوب حرکت می کنید.

برای این دستور، اگر ملاس را در سوپرمارکت پیدا نکردید، فقط ملاس انار خانگی را با پختن آب انار در یک تابه به مدت حدود یک ساعت تا زمانی که به رنگ خمیر قهوه ای درآید، درست کنید. برای طعم شیرین تر، می توانید شکر را نیز اضافه کنید. باقی مانده را می توان به راحتی در یخچال نگهداری کرد.

دستور پختی که امروز به اشتراک می گذارم از مادربزرگ عزیزم است که در حین بیان دستور پخت و اسرار خود با من بسیار صبور بود. هنوز تمام طعم ترش و شیرین لاوانگی او را زیر زبانم حس می کنم.

مواد لازم مرغ شکم پر لاوانگی
مرغ کامل
پیاز بزرگ
ملاس انار
رب آلو ترش
زرشک
گردو
گوجه فرنگیها
طرز تهیه مرغ لاوانگی
با برداشتن قلوه و گردن از حفره مرغ شروع کنید. مرغ را کاملا با آب سرد بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید. مرغ را با زردچوبه، نمک، فلفل و ملاس انار بپوشانید. مطمئن شوید که داخل و خارج مرغ کاملا پوشیده شده است. مرغ را به مدت 30 دقیقه کنار بگذارید یا می توانید یک شب آن را در یخچال بگذارید.

برای تهیه قیمه، پیازها را خرد کرده و با 2 قاشق غذاخوری روغن نباتی روی حرارت ملایم کارامل کنید.

مرحله بعدی آماده سازی این است که گردوها را در غذاساز خرد کنید تا ریز خرد شوند.

در ظرفی ملاس انار، رب آلو ترش، پیاز کاراملی شده، گردوی خرد شده، گوجه فرنگی و زرشک را با هم مخلوط کنید تا خمیر تیره ای به دست آید.

مخلوط مرغ لاوانگی

مرغ شکم پر لاوانگی

فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید و قالب فر را چرب کنید.

قیمه را به آرامی داخل حفره های گردن و بدن مرغ بریزید. پوست شل را روی قیمه تا بزنید و یا پوست را بدوزید تا بسته شود یا از خلال دندان استفاده کنید. انتهای میله ها را با نخ به هم گره بزنید.

مرغ شکم پر لاوانگی آماده طبخ

این غذا را به طور سنتی در قابلمه روی اجاق درست می کنند، اما اکنون در فر پخته می شود. مرغ ها را در تابه فر قرار دهید و با باقی مانده مواد روی مرغ را بپوشانید. درب ماهیتابه را ببندید و به مدت 1 ساعت روی فر بپزید تا مرغ لعاب طلایی به رنگ قهوه ای در بیاید. از مرغ لاوانگی روی برنج ایرانی یا به تنهایی لذت ببرید! نوش جان!

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست