دستور پخت

طرز تهیه دلمه برگ مو

معرفی دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یکی از غذاهای محبوب و مشهور خاورمیانه‌ای است که در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. این غذا از ترکیب برنج، گوشت، حبوبات و سبزیجات تهیه شده و در برگ‌های درخت انگور پیچیده می‌شود. دلمه برگ مو به دو شکل متداول تهیه می‌شود: به صورت سیگاری (لوله‌ای) و به صورت بقچه‌ای.

مواد لازم برای 4 نفر مقدار مواد
برنج ۲ لیوان
لپه ۱۰۰ گرم
سبزی دلمه ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
شکر ۲ قاشق غذاخوری
سرکه نصف لیوان
برگ مو به تعداد کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه دلمه برگ مو: مراحل گام به گام

مرحله ۱: آماده‌سازی لپه‌ها

لپه‌ها را ۲ ساعت قبل از شروع پخت در کاسه‌ای ریخته و با آب بپوشانید تا نفخ آن‌ها از بین برود. سپس لپه‌ها را آبکش کرده و در قابلمه‌ای بریزید.

مرحله ۲: پخت لپه‌ها

به لپه‌ها ۲ لیوان آب اضافه کنید. حرارت را ابتدا زیاد کنید تا آب به جوش بیاید و سپس ملایم کنید تا لپه‌ها به مرور زمان پخته شوند. پس از پخت، لپه‌ها را آبکش کنید و بگذارید آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله ۳: آماده‌سازی سبزی‌ها

در زمان پخت لپه‌ها، سبزیجات معطر شامل پیازچه، مرزه، شوید، نعناع، جعفری، ترخون یا هر سبزی معطر دیگری را پاک کرده و بشویید. سپس در آبکش قرار دهید.

مرحله ۴: خرد کردن سبزی‌ها

سبزی‌ها را روی پارچه‌ای پهن کنید تا خشک شوند. سپس روی تخته آشپزخانه سبزی‌ها را خرد کنید، نه خیلی ریز و نه خیلی درشت، تا عطر آن‌ها حفظ شود.

مرحله ۵: خیساندن و آماده‌سازی برنج

برنج را در کاسه‌ای بریزید و با آب بپوشانید تا کمی خیس بخورد. در قابلمه‌ای تا نصف آن آب ریخته و کمی نمک اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش بیاید.

مرحله ۶: پخت برنج

زمانی که آب به جوش آمد، برنج را بشویید و به آب جوش اضافه کنید. برنج را هم بزنید تا دانه‌ها به هم نچسبند و بگذارید ۶ دقیقه بپزد تا کمی نرم شود.

مرحله ۷: تست و آبکش کردن برنج

بعد از ۶ دقیقه، یک دانه از برنج را تست کنید. اگر اطراف برنج نرم و مغز آن کمی سفت بود، برنج آماده است. آن را آبکش کرده و کنار بگذارید.

مرحله ۸: آماده‌سازی پیاز

پیاز را پوست کنده و نگینی خرد کنید. تابه‌ای را روی حرارت ملایم قرار دهید و کمی روغن اضافه کنید. پیازها را در تابه تفت دهید تا سبک شوند.

مرحله ۹: افزودن گوشت و ادویه‌ها

کمی زردچوبه به پیاز اضافه کرده و تفت دهید. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و با فلفل سیاه و نمک تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ شود. تابه را از روی شعله بردارید.

مرحله ۱۰: افزودن سبزی، لپه و برنج به گوشت

سبزی خرد شده را به مخلوط گوشت اضافه کرده و تفت دهید. سپس لپه پخته و برنج را اضافه کنید. کمی زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید و با قاشق مخلوط کنید.

مرحله ۱۱: آماده‌سازی برگ موها

در قابلمه‌ای مناسب، آب و کمی نمک را به جوش آورید. برگ‌های مو را به مدت یک دقیقه در آب جوش قرار دهید تا نرم شوند، سپس آن‌ها را آبکش کنید.

مرحله ۱۲: نرم کردن برگ موها

برگ‌ها را با آب سرد آبکشی کنید و بگذارید آب اضافی آن‌ها خارج شود. این کار باعث نرمی برگ‌ها می‌شود.

مرحله ۱۳: پیچیدن دلمه‌ها

یک برگ مو را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و یک قاشق پر از مواد دلمه وسط آن بگذارید. اگر برگ‌ها کوچک هستند، می‌توانید از دو برگ استفاده کنید. اطراف برگ را تا کنید و به شکل مربع یا بقچه درآورید.

مرحله ۱۴: چیدن دلمه‌ها در قابلمه

قابلمه‌ای که برای پخت دلمه آماده کرده‌اید را کمی روغن بزنید. کف قابلمه را با برگ مو بپوشانید و دلمه‌ها را مرتب بچینید. روی دلمه‌ها را با برگ مو بپوشانید و یک پیش‌دستی روی آن‌ها قرار دهید. دو لیوان آب و نصف پیمانه روغن را مخلوط کرده و روی دلمه‌ها بریزید.

مرحله ۱۵: پختن دلمه‌ها

قابلمه را روی حرارت قرار دهید و بگذارید به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه بپزد. سپس نصف لیوان سرکه و شکر را در شیرجوش ریخته و روی حرارت حل کنید. این مخلوط را روی دلمه‌ها بریزید و بگذارید چند دقیقه دیگر بپزند.

سرو دلمه برگ مو

دلمه برگ مو را می‌توانید به صورت گرم سرو کنید. این غذا به عنوان پیش‌غذا یا غذای اصلی با نان تازه یا ماست ترکیب خوشمزه‌ای دارد. بسته به سلیقه می‌توانید مواد مختلفی را به دلمه اضافه کنید تا طعم‌های متنوعی به دست آورید.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست