دستور پخت

طرز تهیه حلوای ایرانی

حلوای سنتی

حلوای ایرانی یک خمیر غلیظ شیرین است که از آرد، روغن یا کره برشته شده گندم، مخلوط با شکر، زعفران، هل و شربت گلاب تهیه می‌شود که طعم و بوی مطبوعی به آن می‌دهد.

حلوا در اصل یک دسر عربی است که به معنای واقعی کلمه شیرین است، اما به بسیاری از قومیت‌ها مانند هند، ایرانی، یونانی، یهودی و ترک راه پیدا کرده است. در هر منطقه ای متفاوت تهیه و سرو می شود. اما به طور کلی حلوا را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

حلوای آرد
این نوع حلوا کمی ژلاتینی است که عمدتاً از سرخ کردن آرد دانه ای (مانند بلغور) در کره و سپس پختن آن با شربت شیرین درست می شود.

حلوا بر پایه کره آجیل:
این نوع حلوا ترد است و معمولاً عمدتاً از خمیر کنجد یا سایر کره مغزها و شکر تهیه می شود.

حلوای ایرانی چیست؟
حلوای ایرانی با نوع خاورمیانه ای یا هندی آن بسیار متفاوت است. معمولاً به شیرینی مرتبطی گفته می شود که از آرد گندم یا برنج و کره تهیه می شود و با زعفران و گلاب مزه دار می شود و محصول نهایی می تواند از رنگ زرد طلایی روشن تا قهوه ای تیره متغیر باشد.

حلوا توسط بستگان متوفی پخته و به بازدیدکنندگان و همسایگان تقدیم می شود تا یاد و خاطره درگذشتگان را گرامی بدارند. اگرچه این غذای لذیذ عمدتاً با شرایط ناگوار مانند تشییع جنازه همراه است، اما یکی از محبوب ترین دسرهای ماه رمضان (روزه داری) نیز می باشد.

هر منطقه از ایران معمولا دستور پخت مخصوص به خود را دارد

در ایران نیز دو نوع حلوا وجود دارد.

– سنتی/مرطوب – با درست کردن روکس با آرد و روغن تهیه می‌شود و سپس با شربت شیرین پخته می‌شود تا زمانی که خمیر نرم و لطیفی به دست آید که برای کام بسیار مطبوع است. معمولا با خلال بادام یا پسته تزیین می شود. در اینجا لیستی از انواع رایج حلوای سنتی آورده شده است:

حلوای گندم
حلوای هویج
حلوای چغندر
حلوای تار
حلوای شیر
-مدرن/خشک – بدون شربت با مخلوط کردن آرد برشته شده، کره، پودر قند، آجیل آسیاب شده و ادویه جات درست می شود، دارای بافتی لطیف و مطبوع است که خرد می شود و فوراً در دهان ذوب می شود. این نوع بیشتر با چای ایرانی بعد از ظهر سرو می شود و به عنوان شیرینی پیشواز در مهمانی ها نیز استفاده می شود. رایج ترین حلواهای مدرن عبارتند از:

حلوای نخود
حلوای زنجبیل
حلوای پسته
حلوای گردو
حلوای گل رز
طرز تهیه حلوای ایرانی عالی
تنها چیزی که نیاز دارید طعم گندم، روغن و کره، شکر، آب، زعفران و گلاب است.

شربت:

اولین کاری که باید انجام دهید این است که شربت را درست کنید، شکر و آب را در یک قابلمه بریزید و آن را به جوش آورید. سپس از روی حرارت بردارید و گلاب و هل آسیاب شده و زعفران شکفته شده را اضافه کنید. به همین سادگی کنار بگذارید تا خنک شود.

مواد لازم برای تهیه شربت
حلوا:

مهم نیست که چه نوع حلوای تهیه می کنید، همیشه آرد را با الک ریز الک کنید. سپس در قابلمه را با حرارت متوسط بدون روغن بپزید و مرتب هم بزنید تا برشته و معطر شود بدون اینکه رنگش تغییر کند.

نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که آرد را دوباره الک کنید تا لامپ‌های کوچکی که ممکن است در حین برشته کردن ظاهر شوند، از بین بروند، زیرا رطوبت را جذب کرده و به هم می‌چسبند.

وقت اضافه کردن روغن و کره است؛ در آنجا روغن بزنید تا بافت حلوا نرم بماند و کره برای عطر و خوشمزگی آن.

هر دو را با آرد داغ روی حرارت ملایم هم بزنید تا آرد کاملاً مرطوب شده و شبیه خمیر شود. آرد را روی حرارت ملایم بگذارید کمی قهوه ای شود و مطمئن شوید که مدام هم می زنید تا نسوزد. اگر متوجه شدید رنگ آن تیره تر می شود از روی حرارت بردارید.

* این قسمت از این دستور را به عنوان اولین مرحله از تهیه سس بشامل که بیشتر با نام روکس شناخته می شود، در نظر بگیرید.

به تدریج شربت را داخل قابلمه روی رب داغ ملاقه بریزید، ممکن است به کمک دستی نیاز داشته باشید، زیرا لازم است رب و شربت داغ را مرتب هم بزنید و مخلوط کنید تا شربت کاملا جذب شود و مخلوط صافی به دست آید.

*هنگام افزودن شربت باید ولرم باشد.

در مرحله آخر پس از اینکه مخلوط حلوا به خوبی مخلوط شد، یک بار دیگر باید روی حرارت متوسط هم بزنید تا از کف و کناره‌های تابه جدا شود و به هم برسد و چیزی شبیه خمیر بازی، نرم و نرم شود. و دلپذیر یعنی حلوا آماده است.

چگونه حلوای ایرانی سرو کنیم؟
حلوا را می توان به طور سنتی در بشقاب آبکاری کرد و با پشت قاشق کمی چرب شده صاف کرد، بنابراین از چسبیدن به قاشق خودداری کنید. یا می توانید حلوا را در یک کیسه لوله انتقال دهید و آن را در بشقاب سرو بیرون بیاورید، یا شاید در مینی کروستاد در نهایت یک حلوای زیبا و فانتزی برای خودنمایی کنید.

ایرانی ها همیشه حلوا را با پسته خام بدون نمک (پودر یا خرد شده) تزیین می کنند. بادام و گلبرگ های گل رز خشک شده نیز قطعا بخشی از تزئین هستند.

ایرانی‌ها به هر مناسبتی حلوا را با یک فنجان چای سیاه دم کرده سرو می‌کنند.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست