دستور پخت

سبزی پلو ماهی

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو/پولو که به طور سنتی در شب سال نو یا به عنوان اولین غذای سال نو ایرانی ها سرو می شود، سبزی های تازه موجود در این غذا نماد تولد دوباره و نو شدن است زیرا نوروز فرا رسیدن بهار است.

برنج در آشپزی ما ایرانی ها کاملاً معمولی است و در بسیاری از وعده‌های غذایی نقش اصلی را دارد.

یک برنج مخلوط ایرانی کلاسیک که با برنج باسماتی بخارپز شده با سبزیجات تازه خرد شده درست شده است. که به “برنج گیاهی با ماهی” ترجمه می شود

اگرچه سبزی پلو ماهی در ایران یکی از محبوب ترین سال های نوروزی ایرانی است و همه آن را می سازند، اما با در نظر گرفتن زمان های گذشته، با حمل و نقل محدود، تنها کسانی که به بدنه های آبی دسترسی داشتند، می توانستند ماهی داشته باشند. این بدان معناست که بقیه مردم باید غذاهای متفاوتی را با موادی که در منطقه خودشان در دسترس بوده اند، تهیه کرده باشند. از دیگر غذاهایی که امروز برای نوروز تهیه می شود کوکو سبزی، آش رشته، دلمه مو، رشته پلو، باقلی پلو است. که در بیشتر آن گیاهان تازه نقش مهمی ایفا می کند.

سبزی پلو ماهی، برنج و ماهی ایرانی عید نوروز
طرز پخت سبزی پلو
#1 اولین کاری که باید برای این دستور انجام دهید این است که گیاهان را با تمیز کردن، شستن و سپس ریز خرد کردن آنها با دست آماده کنید. (این به برنج کمک می کند تا طعم و رنگ بیشتری پیدا کند)

گیاهان سنتی مورد استفاده در این دستور پیازچه، گشنیز، جعفری و شوید است. داشتن نسبت مناسب سبزی و برنج بسیار مهم است. در هر فنجان برنج از حداقل یک فنجان سبزی خرد شده استفاده کنید.

می توانید از گیاهان تازه یا خشک شده یا حتی ترکیبی از هر دو استفاده کنید.
یک افزودنی خوب به این غذا، بخار سیر تازه با بقیه گیاهان است.
#2 تهیه برنج در رتبه دوم قرار دارد، به همان روشی که برای سایر غذاهای برنج ایرانی انجام می دهید، شروع کنید. تمام مراحل را تا جایی دنبال کنید که دانه های برنج از بیرون نرم و همچنان در مرکز سفت باشند. در آبکش ریخته و زیر آب سرد بشویید.

شماره 3 دوباره قابلمه را روی حرارت قرار دهید، مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و کف قابلمه را با تهدیگ دلخواهتان بپوشانید. برای این غذا از برگ کاهو بیشتر از تحدیق استفاده می شود.

#4 با یک کفگیر بزرگ یک لایه نازک برنج را قرار دهید و مقدار زیادی از گیاهان مخلوط را بپاشید. لایه بندی را ادامه دهید و مطمئن شوید که با یک لایه برنج روی آن پایان دهید. یا می توانید برنج را با سبزی های داخل آبکش مخلوط کنید و یکباره در قابلمه روی تحیگ بریزید.

برای خارج شدن بخار برنج با کف کاردک 4-5 سوراخ در برنج ایجاد کنید.

#5 دور تا دور قابلمه را کمی آب و زعفران شکفته بریزید، درب قابلمه را با حوله آشپزخانه تمیز بپوشانید و به مدت 40 دقیقه بخارپز کنید یا تا زمانی که بخار بلند شود دانه های برنج پف کرده و تحدیق ترد و طلایی شود.

همانطور که همیشه ذکر کرده‌ام پیچیدن درب قابلمه در حوله آشپزخانه برای هر دستور پخت برنج ایرانی ضروری است، زیرا حوله آشپزخانه رطوبت و بخار اضافی را جذب می‌کند و در نتیجه برنج کرکی ایجاد می‌کند.
برای فرآیند بخارپز، باید در ده دقیقه اول از متوسط ​​رو به بالا شروع کنید و سپس حرارت را برای بقیه زمان پخت کم کنید.


درست کردن ماهی سبزی پلو ماهی

مرسوم است که سبزی پلو را با ماهی سرو کنید، البته می توانید آن را با سایر پروتئین ها مانند مرغ یا بره سرو کنید.

سبزی پلو را می توان با انواع ماهی های مختلف تهیه کرد. رایج ترین ماهی مورد استفاده در ایران ماهی سفید (ماهی سفید) است که برخی آن را با ماهی قزل آلا، ماهی باس یا ماهی تهیه می کنند. ماهی را می توان دودی، کبابی، پخته یا سرخ کرد، اما از آنجایی که برنج ستاره نمایش است، حتما ماهی را ساده نگه دارید و طعم آن را تحت تاثیر قرار ندهید. من از سيم دريايي استفاده كردم كه با مخلوط زيره، گشنيز، زردچوبه و پودر سير مزه دار شده بود، سپس در كمي روغن سرخ كردم.

برای سرو، درب قابلمه را بردارید، یک بشقاب بزرگ برای سرو روی قابلمه قرار دهید. بشقاب و دسته قابلمه را همزمان بگیرید، برنج را برگردانید و برعکس کنید.

 

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست